Laatu ja vastuullisuus

Terveyspalvelujen yleiset ehdot

Soveltamisala

Näitä yleisiä ehtoja sovelletaan kaikkiin Skin Laser Finland Oy:n (3289565-4) sekä sen itsenäisten ammatinharjoittajien (jäljempänä ”Laser Finland Oy:n” ja ”Ammatinharjoittaja”, kumpikin erikseen ”Ammatinharjoittaja”) tuottamiin palveluihin sekä niihin liittyviin sopimuksiin.

Ammatinharjoittajat tuottavat terveyspalveluita pääsääntöisesti kuluttaja-asiakkaille (”Asiakas”). Terveyspalvelut kattavat mm. eri terveydenhuollon ammattilaisten vastaanottoja, konsultaatioita ja muita toimenpiteitä, esteettisiä hoitoja sekä niihin liittyviä tukitoimintoja kuten ajanvarausta ja laskutusta.

Siltä osin kuin asiakas on kuluttaja, nämä ehdot eivät rajoita kuluttajansuojalain mukaisia kuluttajalle kuuluvia pakottavia oikeuksia.

Sopimuksen syntyminen

Asiakkaan ja ammatinharjoittajan välille syntyy sopimus terveyspalveluista, kun asiakas ja ammatinharjoittaja sopivat ajanvarauksesta, ellei kirjallisesti toisin sovita.

Asiakkaalle tarjottava terveyspalvelu voi perustua myös ammatinharjoittajan ja kolmannen tahon väliseen sopimukseen.

Sopimusosapuolet ja vastuu

Skin Laser Finland Oy:n, IhoPro Ihoklinikalla, toimii vakiintuneen tavan mukaisesti sekä työntekijöitä, että itsenäisiä ammatinharjoittajia. Terveydenhuollon ammattihenkilöt toimivat pääsääntöisesti ammatinharjoittajina. Ammatinharjoittajat voivat olla joko yksityisiä yrittäjiä tai yhtiöitä, joiden kanssa Skin Laser Finland Oy on sopinut toimimisesta sen tiloissa. Ammatinharjoittajat eivät ole työsuhteessa Skin Laser Finland Oy:llä.

Ammatinharjoittajat ja Skin Laser Finland Oy ovat erillisiä sopimusosapuolia asiakkaaseen nähden ja vastaavat omasta tuottamastaan terveyspalvelusta vain suoraan asiakkaalle, eivätkä toistensa puolesta.

Skin Laser Finland Oy:llä ja ammatinharjoittajilla on potilasvakuutuslain (948/2019, muutettuna) edellyttämät omat potilasvakuutukset, joiden mukaisesti käsitellään ja korvataan potilasvahingot. Muilta osin ammatinharjoittajan vastuun enimmäismäärä voi olla yhteensä enintään asiakkaan terveyspalvelusta maksama hinta. Ammatinharjoittaja ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle aiheutuneita välillisiä vahinkoja.

Terveyspalvelun sisältö

Skin Laser Finland Oy ja ammatinharjoittajat noudattavat alan hyvää käytäntöä varmistaakseen terveyspalveluiden korkean laadun. Terveyspalveluiden erityispiirteiden, kuten paranemisprosessien tai asiakkaiden eri terveydentilojen vuoksi tiettyä lopputulosta ei voida taata. Terveyspalvelun laatu ja hoitovirheet määritellään lain potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992, muutettuna) (’’jäljempänä ’’Potilaslaki’’) ja potilasvakuutuslain mukaan.

Skin Laser Finland Oy:n internetsivuilla ja muussa viestinnässä esitetty tieto on viitteellistä, eikä ole osa sopimusta.

Hinnat

Skin Laser Finland Oy:n ja ammatinharjoittajien terveyspalveluiden hinta on kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen, ellei kirjallisesti toisin sovita. Ammatinharjoittajat hinnoittelevat tarjoamansa terveyspalvelunsa itse, kuitenkin noudattaen Skin Laser Finland Oy:n yhteistä linjaa hinnoittelussa.

Vastaanottokäynnin tai muun terveyspalvelun hinnan lisäksi veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset laitos-, tarvike- ja toimistomaksut sekä mahdollinen arvonlisävero.

Maksaminen

Asiakas voi sopia ammatinharjoittajan kanssa terveyspalvelun maksamisesta joko käynnin yhteydessä Skin Laser Finland Oy:n hyväksymillä maksutavoilla tai laskulla. Skin Laser Finland laskuttaa palkkiot, sekä muut kulukorvaukset omasta ja Ammatinharjoittajien puolesta keskinäisen sopimuksensa mukaisesti.

Maksun viivästyessä Asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron, sekä muistutus- ja perintäkulut.

Sellaisissa terveyspalveluissa, joissa ammatinharjoittaja käyttää ennakkomaksua, maksaminen sovitaan kirjallisesti erikseen.

Asiakas on velvollinen ilmoittamaan mahdollisesta maksukyvyttömyydestään välittömästi asian tultua ilmeiseksi, mutta kuitenkin aina ennen sovittua vastaanottoaikaa. Ammatinharjoittajalla on oikeus keskeyttää terveyspalvelun tuottaminen tai uusien aikojen varaaminen, jos asiakas laiminlyö maksuvelvollisuutensa tai muutoin ilmenee seikkoja, joiden nojalla on syytä epäillä, että asiakas ei täytä maksuvelvoitettaan.

Jos terveyspalvelun maksaa asiakkaan puolesta joku kolmas taho, tulee asiakkaan selvittää ja hankkia maksusitoumus tältä taholta ennen vastaanotolle tulemista tai muuta palvelutapahtumaa. Mikäli tällainen kolmas taho ei ole sitoutunut maksamaan terveyspalvelua, vastaa potilas sen maksamisesta itse.

Peruutus ja viivästys

Ammatinharjoittajalla on oikeus veloittaa käyttämätön vastaanottoaika tai toimenpiteen hinta asiakkaalta, ellei asiakas ole peruuttanut yksittäistä vastaanottoaikaa viimeistään 24 tuntia ennen sen alkua; tai muuta ennalta sovittua toimenpidettä viimeistään 48 tuntia ennen toimenpiteelle sovittua aikaa.

Palveluntarjoaja ja asiakas voivat kuitenkin kirjallisesti sopia poikkeavista peruutusajoista ja korvauksista kuten myöhässä tehtyyn peruutukseen liittyvästä vakiokorvauksesta.

Jos asiakas saapuu vastaanottoajalle myöhässä ammatinharjoittaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua vastaanottoaikaa. Palveluntarjoajat pyrkivät noudattamaan sovittuja vastaanottoaikoja terveyspalveluiden sallimissa rajoissa.

Erimielisyydet ja vaatimusten käsittely

Mitä tahansa terveyspalvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensisijaisesti asiakkaan ja ammatinharjoittajan välillä.

Terveyspalvelun laatua koskevat reklamaatiot tulee tehdä terveyspalvelun tuottaneelle ammatinharjoittajalle. Terveyspalvelun laatua koskevat reklamaatiot voi tehdä myös , Skin Laser Finland Oy:lle, joka välittää ne ammatinharjoittajalle. Reklamaation käsittely tapahtuu tässä tapauksessa suoraan ammatinharjoittajan ja asiakkaan välillä.

Reklamaatiot ja muut vaatimukset tulee tehdä ammatinharjoittajalle ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään kahden (2) viikon kuluessa terveyspalvelutapahtumasta tai terveyspalvelun virheen ilmenemisestä. Arkaluonteisia tietoja sisältävät yhteydenotot tulee toimittaa suojatulla sähköpostilla ammatinharjoittajalle.

Potilasvahinkoja ja terveydenhuoltopalveluja koskevien muistutusten ja kantelujen osalta noudatetaan potilaslain määräyksiä. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021, muutettuna) (jäljempänä ’’Potilastietolaki’’) mukaisen muistutuksen voi tehdä Skin Laser Finland Oy:n terveyspalveluista Helena Mallenius-Virtaselle. Hän tarvittaessa huolehtii muistutuksen toimittamisesta asianosaiselle ammatinharjoittajalle. Potilastietolain mukaisten menettelyjen ja potilaan oikeuksien osalta Asiakasta neuvoo Helsingin alueellinen sosiaali- ja potilasasiavastaava.

Asiakastiedot

Asiakastietojen ja potilasasiakirjojen keräämiseen, laatimiseen, säilyttämiseen, luovuttamiseen ja tuhoamiseen sovelletaan niitä koskevia lakeja, säädöksiä sekä muita velvoittavia viranomaismääräyksiä ja -ohjeita.

Asiakkaan tiedot pidetään salassa, eikä niitä luovuteta ilman asiakkaan nimenomaista suostumusta taikka silloin luovutus on välttämätön pakottavan lainsäädännön määräyksen takia.

Aineettomat oikeudet

Skin Laser Finland Oy:n terveyspalveluihin kuuluvien tai sisältyvien aineettomien oikeuksien omistusoikeudet ja käyttöoikeudet kuuluvat Skin Laser Finland Oy:lle.

Ylivoimainen este

Ammatinharjoittaja ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jos viivästymiset tai velvoitteiden täyttämättä jääminen johtuu ylivoimaisesta esteestä.

Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota Palveluntarjoaja ei ole voinut ottaa kohtuullisesti huomioon, kuten lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, onnettomuus, sähkönjakelun keskeytys, tietoliikenteen tai -järjestelmien häiriö, viranomaisen toimenpide, vastaanottavan ammatinharjoittajan äkillinen sairastuminen. Ylivoimainen este on ammatinharjoittajasta riippumaton ja jonka estävää vaikutusta ei voida poistaa ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia ja/tai kohtuutonta ajanhukkaa.

Ammatinharjoittaja on velvollinen ilmoittamaan ylivoimaisen esteen alkamisesta ja sen päättymisestä.